Social media wordt steeds belangrijker in de huidige maatschappij. Het inzetten van sociale netwerken zoals Facebook en Twitter wordt al lang niet meer alleen gebruikt voor het onderhouden van contacten, maar leent zich inmiddels ook voor het opsporen van wanbetalers. Steeds meer mensen zetten zonder blikken of blozen hun hele hebben en houden op social media en laten ieder uur van de dag weten waar ze zijn en wat ze aan het doen zijn. Je kunt je natuurlijk afvragen hoe verstandig dit is?
Voor ondernemers die met onbetaalde rekeningen blijven zitten, kan social media dan ook een heel effectief middel zijn. Zo kan men op het juiste tijdstip actie ondernemen, om de achterstallige betalingen te innen. Zie het meest recente voorbeeld van een restauranteigenaar in Tolkamer.

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2099676/Restauranteigenaar-Tolkamer-herinnert-wanbetaler-via-Facebook-aan-rekening

De vraag is tot hoe ver kan je gaan om social media in te zetten om facturen betaald te krijgen? Een Facebook pagina biedt de mogelijkheid om berichten te plaatsen, waardoor het eenvoudig wordt om de schuldenaar aan de schandpaal te nagelen. In de VS hebben incassobureaus hier al mee geëxperimenteerd. Dit heeft geleid tot boetes vanwege privacy schending. Dit lijkt me ook niet een gewenste situatie en bovendien komt de moraliteit in het geding. Eén ding staat in ieder geval vast, social netwerken kan de privacy van debiteuren in gevaar brengen.